יום ראשון, 15 בנובמבר 2009

חיפוש בפורטל הורטיקאלי

החיפוש בפורטלים אינו חדש עבורי. חיפשתי בפורטל http://portal.macam.ac.il

מידע על מנהיגות שיכול לסייע לי בכתיבת הפרויקט במסגרת התואר השני.

ביצעתי חיפוש חופשי של המילה מנהיגות. הוצגו 47 פריטים, כולל מאמרים בהם המילה מופיעה בתקציר ולא בכותרת. עבור כל פריט שנמצא הציג הפורטל את שיוכו מבחינת מדור (הערכת הוראה, סביבות למידה, ניהול בחינוך...). נראה כי ניתן לשייך פריט מידע למדור אחד בלבד, ולכן חיפוש בתוך מדור ספציפי עלול לא למצוא פריטים ששויכו למדורים אחרים מבחינת הקשרם העיקרי, ולכך יש צורך להיות מודעים.

ביצעתי חיפוש גם לפי מפתח נושאים, שהינו כלי בעל ערך משום שהוא מאפשר תצוגה נוחה ואלפא-ביתית של הנושאים עפ"י צורת איותם המדויקת, מציג את כמות פריטי המידע בכל נושא ומאפשר גם פילוח מדויק יותר. המידע אותו אני מחפשת הופיע תחת הנושאים "מנהיגות", "מנהיגות בית ספר", ו"מנהלים". המאמר "מנהיגות חינוכית למניעת אלימות" מופיע בתוך מדור "סביבות למידה" ומשויך למילות המפתח הבאות: אלימות, בתי ספר, דפוסי התמודדות, כללי התנהגות, מדיניות בחינוך, מנהיגות בית ספר ותכניות פעולה מערכתיות.

חיפשתי את ערך "מנהיגות" גם בפורטל "הגורם האנושי", שגם בו פריטי המידע משויכים לקטגוריות. למשל "מנהיגות מעצבת: מבט פסיכולוגי" משויך לקטגורית "ספרים חדשים". המאמר "גייסו אנשים שחולקים על דעתכם" משויך לקטגורית "אנשים וארגונים". החיפוש המתקדם בפורטל זה מאפשר להגדיר תנאים לוגיים של AND / OR בין מחרוזות החיפוש השונות.

התרשמותי הכללית היא שפורטלים ורטיקאלים מאפשרים חיפוש ממוקד יותר, הודות לתהליך הסינון העיבוד שעובר המידע טרם הופעתו בפורטל. עם זאת חשוב להיות מודעים לכך ששיטת הקיטלוג עלולה לגרום למידע רלוונטי להיות מתויג תחת נושאים או קטגוריות שאינם בתחום המעניין אותנו, ולכן מומלץ לבצע בהם חיפוש באמצעות מילות מפתח.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה